Jumaat, 13 Disember 2013

"Apa hukum pakai telekung warna2"

Nahhh, DEEP! I couldn't agree more! Selalu aku jumpa kes ni kat timeline. Sila sila la baca.. Jgn skip. Luangkan sedikit masa anda untuk baca tentang kes ni. ehehe.. Aku just C&P dari status kokping ye. (Fynn Jamal)



ada orang share printscreen di newsfeed aku.
keratan soalan dia pada seorang ustazah.
"apa hukum pakai telekung warna2".

sebelum aku panjangkan,
besarlah harapan aku kalau apa yang aku borakkan sebentar lagi dilihat dari aspek seorang manusia yang masih dalam perjalanannya ke arah yang lebih elok.
aku bukan agamawan.
dan aku wallahi tidak ada niat hendak menegur mana2 tokoh agama.

cuma aku perlu luahkan ini semua.

jujur.
namun tidak relevan sama siapa2.

minta maaf cakap--
tapi kita terlalu suka menyukarkan keadaan. mencari komplikasi. munyusahkan benda yang dasarnya tidak pun berselirat mana.

"ustaz, apa hukum beli tupperware pada kawan saya yang berniaga MLM?"
"ustazah, macammana pandangan ustazah tentang suami nak kawen lain tapi isteri tak bagi tapi kawan dia cakap dia tak kawen pun lepas tu isteri kawan suami dia pulak cakap dia dah kawen?"
"al-fadhil, apa pendapat al-ustaz al-fadhil berkenaan hukum membeli starbucks untuk disedeqah kepada anak2 yatim?"

haih…
*geleng kepala*

percayalah.
kadang2 aku rasa baca sesi soaljawab di page ustaz2 dan ustazah2 lebih kurang sama sahaja frustasi yang aku dapat dari membaca komen2 di web gossip artis.

kecewa.
"takkan MACAM NI fikiran masyarakat aku?"

ambillah pengajaran dari kisah bani israel dan nabi musa as terdahulu. demi mencari seorang pembunuh dikalangan mereka, allah meminta dikorbankan seekor lembu betina.

benda boleh settle.
lembu. betina. sembelih.
tu je.

tapi taaaaaaak.
nak kaler apa.
nak umur berapa.
macam2.

kalau tanya sekali harung takpe. tanya satu soalan. pastu dah jawab-- tanya lagi. pastu jawab lagi-- eh dia bagi soalan lain lagi.

dah satu hal nak kena cari lembu betina-- tak tua tak muda-- warna kuning tua-- orang suka tengok-- tak pernah bersawah-- tak pernah membajak-- tak cacat-- tak ada belang. dah lah susah carik. bila dah jumpa-- tuan lembu taknak jual pulak. "kalau nak beli", kata dia, "harga dia macam seluruh kulit dia disalut emas".

dah satu hal.

aku tak cakap "jangan banyak tanya". tidak. tapi aku nak tegur. korang menakutkan orang di luar islam. yang tidak faham sebenarnya agama ini mudah dan memudahkan.

korang menakutkan orang dengan soalan2 korang.
macam PAYAH SANGAT nak buat baik.
macam MAHAL SANGAT kedudukan korang yang lahir2 tuhan izinkan jadi muslim yang baik.

berbalik tentang telekung tadi.
apalah salahnya orang nak solat dengan telekung warna aiskrim paddle pop pun?
dia NAK SOLAT.
kenapa kau dengki sangat dengan telekung dia?

alasan "mengganggu solat" yang korang pakai--
wallahi bagi aku kedengaran bodoh.
ye.
bodoh.

aku tak taulah macammana kau nak solat nanti bila kau ada anak.
sebab dengarlah cakap aku.
waktu solat LAH waktu anak kau nak bergayut kat telekung kau, melalak nak susu, main dekat2 dengan plug acah2 nak cucuk pakai jari.

kenapa kau tak tanya hukum anak kau ganggu solat kau?

aku betul cakap ni.
korang busuk hati.
dengki.

sibuk nak cakap orang sibuk nak menunjuk.
habis yang kau menunjuk pandai itu macammana?
dia nak menunjuk-- itu dia dengan tuhanlah.
dia nak berlagak-- itu dia kena jawablah.

tapi ITU PUN kalau betul dia menunjuk-lagak.
kalau dia MEMANG berkenan tang itu?
tanpa niat lain selain "dah lama teringin"?
entah. atas whatever reasons pun--
kenapa susah benar nak redha dengan mungkin ada kebaikan dalam perbuatan dia?

husnuzzon la.

dan kalau pun telekung dia ada labuci bagai-- KENAPA kau solat nak menung tengok kerawang dan renda2 dia? KENAPA tak tunduk dan pejam mata? KENAPA tak jaga bacaan solat sampai kedengan ke lorong telinga kau sendiri demi usaha mencapai khusyu' yang paling tinggi nilainya? KENAPA tak alih ke hujung saf lagi bertentangan belah sana?

KENAPA kau lebih pedulikan telekung dia?

orang belikan anak kereta-- kau menyampah.
orang ada telekung mahal-- kau marah.
orang tu dah ada-- biarlah dia.
APA kau punya masalah?

orang2 macam kau patut keluar dari negara.
tengok budaya orang.
tengok cara orang.

kalau tak ada duit, takpe. cuba rajin2kan diri solat jemaah kat masjid2 antarabangsa. macam di PJ, di UIA, di USIM. banyak lagi. kenali mazhab2 lain selain apa yang kita biasa.

aku rasa sampai habis waktu kau tak solat.
dok memikir kenapa warna telekung perempuan afrika tu warna-warni macam kereta berarak citrawarna.
dok runsing kenapa sister dari amerika tu solat tak pakai telekung pun-- siap tangan terkeluar tak pakai sarung apa.

susah macam ni.
susah.

jangankan orang yang belum islam--
aku yang islam 'tak cukup' INI PUN kadang2 takut dengan korang.

iktibarkan dari kisah rasulullah dengan lelaki dhab suatu masa dahulu. dia mendatangi rasulullah saw dengan senjata sudah hampir mahu membunuh baginda. para sahabat dah panas hati tengok kekasih allah diperlaku demikian-- TERUS mahu membunuh lelaki dhab tadi. rasulullah saw halang.

instead of melawan dan melampias baran,
baginda bercakap dengan hemah--
menjawab segala persoalan--
terislamkan lelaki dhab tadi.
dan dan.

beberapa ketika selepas itu--
lelaki dhab yang pada asalnya mahu membunuh rasulullah saw kerana benci--
mengislamkan ribuan kafir.
antara pengislaman terbesar di zaman baginda.

*hela nafas*

niat.
niat para sahabat itu baik.
mau menjaga rasulullah sebaik mungkin.
tapi bayangkan kalau dibunuh terus lelaki dhab tadi--
RUGI beribu2 saudara baru yang dikembalikan dia pada agama allah.

kawan2,
sedarlah.
nampaklah.
tahulah.

tuhan itu maha kasih.
maha cinta.

jangan buat orang benci tuhan--
kerana kita.


Anda setuju? Aku 100% setuju dgn atas ni. 


  "kita terlalu suka menyukarkan keadaan. mencari komplikasi. menyusahkan benda yang dasarnya tidak pun berselirat mana."

4 Dah komen.. Anda?:

Mirza Afiqah berkata...

Setuju sangat. Btw, saya tag entry ni dalam entry terbaru saya. Jemput baca :)

http://iamprincessmeeya.blogspot.com/2013/12/10-sikap-buruk-manusia-yang-dicela-allah.html

Scha Aryana berkata...

@Mirza Afiqah Kann. Akak dah tengok! hee tq dear..

Liza Licha berkata...

hm.. fynn punya writing memang deep. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...